camperleven.nl
aanbod van 180 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Rijden in de winter...

winterOm de tocht naar het Sauerland of naar de wintersportlanden veilig te laten verlopen, volgen hier enkele nuttige tips.

Voorbereiding

Informeer voor vertrek altijd naar de toestand van de wegen en hun berijdbaarheid. Stel eventueel je vertrek enkele uren uit.
De toestand van de wegen kan worden bekeken op de volgende manieren;
Maak voor het vertrek de ruiten en het dak van de camper sneeuw- en ijsvrij, controleer de verlichting van de camper en klop de sneeuw van je schoenen, zodat je voeten niet van de pedalen schuiven.

Hou voor ieder handschoenen en warme jas of deken paraat. Een thermoskan met warme drank is onderweg altijd lekker. En zorg voor een lamp en een recente wegenkaart.
Tijdens de winter is het goed mogelijk dat je urenlang vastzit in een file. Vergeet voor de kinderen niet om leuke gezelschapsspelletjes en stripboeken mee te nemen die ze vanuit
het kinderzitje kunnen doen om de tijd door te komen. Ook video's en/of DVD's kunnen onderweg in de camper wonderen verrichten.

Zorg eventueel voor deugdelijke winterbanden, maar zeker voor sneeuwkettingen. Deze laatste zijn in de wintersportgebieden regelmatig verplicht.

Voor een optimale zichtbaarheid mogen de voorruitruitenwissers niet versleten zijn. Controleer ook de ruitenwisservloeistof en vul deze eventueel bij.

Het weer

  • Bij voortdurend vochtig weer met temperaturen boven het vriespunt, zal de weg egaal glanzen: De weg is nat, maar niet bevroren. De weg is GLAD.
  • Bij voortdurend vochtig weer met temperaturen rond het vriespunt zal de weg eveneens egaal glanzen: Hij is vochtig en kan plaatselijk bevroren zijn. De weg is ZEER GLAD.
  • Bij droog, maar erg koud weer (temperaturen onder het vriespunt), kan de weg heel droog zijn met hier en daar bevroren plassen. De weg lijkt veilig, maar kan ZEER VERRADERLIJK zijn.
  • De sneeuw die valt is over het algemeen ZEER GLAD, zelfs als ze geen deken vormt op het wegdek.
Onthoud als algemene regel:
  • Een natte weg is twee keer zo glad als een droge weg.
  • Een besneeuwde weg is twee keer zo glad als een natte weg.
  • Een bevroren weg is twee keer zo glad als een besneeuwde weg.

Tips om veilig te rijden

Vertrek rustig in eerste versnelling met zo weinig mogelijk gas, zodat de wielen niet slippen. Bedien tijdens het rijden het gaspedaal zo vloeiend en voorzichtig mogelijk.

Bewaar voldoende afstand tot de voorligger. Rijd anticiperend, matig de snelheid en rem zachtjes (ligt pompend voor auto's zonder ABS). Maak geen abrupte bewegingen met het stuur.

De remafstand t.o.v. een droog wegdek verdubbelt. ABS maakt de remafstand bij een glad
wegdek zeker niet korter maar houdt de camper wel bestuurbaar (obstakel kunnen daardoor nog worden omzeild, maar rem met ABS nooit pompend). De werking en efficiëntie van ABS is afhankelijk van de grip die de banden nog hebben. Banden met slechte grip blokkeren sneller bij het remmen. Het ABS-systeem probeert dit te voorkomen door de remkracht te verminderen. Dus zal de remweg verlengen.

Begin op tijd te remmen: schat de benodigde remweg goed in, rem eerst af op de motor en gebruik daarna de rem. Rem heel geleidelijk en voorkom dat de wielen blokkeren, want dan glijden de banden door en wordt de controle over de camper verloren. Als de wielen toch blokkeren en doorglijden: het rempedaal loslaten om grip terug te krijgen. Vervolgens op de motor afremmen en geleidelijk pompend afremmen.

Regel nummer 1 als je wielen beginnen te glijden is: TRAP DE KOPPELING IN. Dus NIET het gas loslaten (dat doe je pas nadat je de koppeling hebt ingetrapt) en NIET remmen (Totdat de wielen weer rollen) en dan zacht pompend (als je geen ABS hebt) proberen te remmen. Als je het gas loslaat, rem je op de motor, en ga je onherroepelijk spinnen.

Wilco's Tip: als je dus de koppeling hebt ingetrapt en de wielen weer rollen, dan kun je proberen de auto weer bij te draaien, en/of te remmen. Remmen en sturen kun je *niet* tegelijk. Dus als je iets moet ontwijken dan moet je tussen het pompen door proberen steeds een klein beetje bij te sturen. Dat klinkt lastig, maar het werkt heel aardig.

Remafstanden op sneeuw worden beïnvloed door slijtage van de band. Het loopvlak van een nieuwe band bedraagt 8 mm. Bij een slijtage tot 6 mm wordt de remweg 20% langer, bij 4 mm reeds 50 % langer. Bij een profiel van 2 mm heb je 70% meer afstand nodig om tot stilstand te komen. De wettelijke profieldiepte van 1.6 mm is onvoldoende op een besneeuwd of bevroren wegdek.

Ook de bandenspanning moet op voorgeschreven spanning zijn. Vergeet daarbij niet het reservewiel te controleren op slijtage en spanning.

Verlichting

De verlichting is van groot belang. Niet alleen om te zien, maar vooral ook om gezien te worden. Wees dus niet te zuinig op het gebruik van lichten. Ontsteek zeker het mistachterlicht bij een zichtbaarheid van minder dan 150 meter of bij hele erge regen- of sneeuwval. Vergeet ook niet dit te doven zodra de weersomstandigheden dit niet langer vereisen of bij het stilstaan in een file, om verblinding van de achterliggende voertuigen te vermijden.

NOTE: Wat de Nederlandse wet zegt over mistlichten: Mistlichten mogen alleen gevoerd worden als de weersomstandigheden daar aanleiding toe geven. De mistlichten voor mogen alleen branden bij mist, sneeuwval of regen, als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag alleen gevoerd worden bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden!

Voor vragen omtrent rijden in de winter bij sneeuw en vrieskou kan je altijd terecht op ons forum: www.campercafe.nl


zie ook winter:
- eisen skibox / imperiaal
- koken & stoken op LPG
- sneeuwkettingen
- stallen van de camper
- winterbanden
- winterdag en kou

zie ook onderweg:
-
-
-
-
- aantal zitplaatsen
- Antiekmarkt
- Beijing
- camperetiquette
- camperjargon
- CamperPech
- correcte zitpositie
- e-mail onderweg
- E10 vervangt Euro 95
- fietsen op de Veluwe
- handsfree bellen
- hunebedden
- mobisafe kluis
- Onderweg met de camper
- Oostenrijk
- regelgeving kinderzitjes
- reisziekte
- rookverbod Zweden
- routes door Rivierenland
- te zwaar beladen
- TomTom GO
- Veilig onderweg
- verkeersborden
- voordelig tanken in Spanje
- wandelen in Limburg
- wandelpaden NL
- wat is een camperplaats
- wat is GPS
- watertank vullen
- zitplaatsen kampeerauto
 

laatste wijziging: februari 2005



PowerSTAT.nl - Real statistics