camperleven.nl
aanbod van 288 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Motor-revisie Volkswagen T2 camper...

In 2001 kwam ik in het clubblad van de Lucht gekoelde VW club Nederland een advertentie tegen waarin een T2 camper uit 1978 werd aangeboden. Een T2 bus was een wens die eens in vervulling zou gaan, maar voor de aanschaf wilden we ons goed ori├źnteren. Daarom werd de adverteerder gebeld en met een bezoek
vereerd.
De staat waarin de bus verkeerde was zo goed dat na enige overwegingen tot aanschaf werd overgegaan. Het enige wat op de bus viel aan te merken was het feit dat bij het starten er een zwart rookpluimpje uit de uitlaat kwam. De verwachting was dan ook dat er sprake zou zijn van enig olieverbruik. Na enige tijd bleek het verbruik meer dan 1 liter olie op 800 km en een revisie werd overwogen.

De T2 bus beschikt over een luchtgekoelde viercilinder boxer motor met 1600cc. Een zwaardere motor kon worden ingebouwd, maar de originaliteit verdwijnt en het is nu net de lol om alles zo origineel mogelijk te houden. Dus werd de revisie van het 1600 cc blok voorbereid. Uit verschillende bronnen werd informatie gevraagd en omdat ik net mijn Honda motorfiets had gerepareerd met een kapotte klep en versleten cilinders/zuigers had ik al een goed revisie bedrijf gevonden.

Als een hoog olieverbruik wordt geconstateerd, komt dat meestal door interne slijtage aan zuigers, zuigerveren en cilinders. De slijtage aan cilinders komt door het schuren van de zuigerveren op de wanden en heeft tot gevolg dat de boring van de cilinder groter wordt en daardoor de compressie afneemt. Olieschraapveren kunnen de olie niet meer van de cilinderwand naar beneden schrapen en delen worden mee verbrand in de cilinder en gevolg daarvan is een grijzige rook uit de uitlaat en de zwarte pluim bij het starten. De zuigers kunnen met de tijd ovaal inslijten op de cilinders. Daardoor ontstaat weer extra slijtage aan de cilinderwanden en de speling die ontstaat vermindert opnieuw de compressie en daarmee het vermogen dat de motor levert.
Het is dus zaak om de rondheid en boring of diameter goed op te (laten) meten. Als de waardes buiten de specificatie vallen, dan moet alles vervangen worden. In een enkel geval zijn de zuigerveren alleen versleten. Vervangen van alleen de veren helpt vaak maar een beperkte tijd en na enkele duizenden kilometers is het hoge olieverbruik weer terug.

Hoe ga je dan reviseren? Wat doe je zelf en wat laat je doen?
Lees verder ┬╗


zie ook techniek:
- aardlekschakelaar
- Bovag AMR
- vocht en vochtmeting
- waterverwarming

zie ook onderhoud:
-
- Check je Fiat Ducato Chassis
- Check online voertuiggegevens
- fabrieksgarantie
- kemdirect shampoo
- shampoo
- stallen van de camper
- vocht en vochtmeting
- vochtschade
 

laatste wijziging: november 2003



PowerSTAT.nl - Real statistics