camperleven.nl
aanbod van 136 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Aankooptips camper...

Een gebruikte camper aanschaffen doe je niet zomaar. Gelukkig helpt een goede voorbereiding daarbij. Ongeacht of je nu een camper koopt bij een camperdealer of overneemt van een particulier. Een wensenlijstje en een checklist geven net dat beetje steun. Voor wat betreft de wensen, -tja- daar kunnen we een beetje in sturen, maar bij de checklist kan camperleven.nl je zeker helpen.

Voorbereiding

Neem voor het bezichtigen van de mogelijk toekomstige camper een zaklantaarn en een magneetje mee. Met de zaklantaarn zijn donkere plaatsen onder de camper, in de kasten of in de motorruimte te verlichten. Met het magneetje is eventueel plamuurwerk op te sporen.

checklist

De checklist is op alfabetische volgorde samengesteld. Door al deze punten te doorlopen wordt een goed beeld van de mogelijk toekomstige camper verkregen.

NOTE: Deze checklist is géén garantie dat de camper 100% in orde en/of betrouwbaar is. Het is slechts indicatief en helpt bij de eerste schifting. Een keuring van zoals de ANWB is aansluitend zeker aan te aan te raden.

Accu

De accu heeft een levensduur van gemiddeld drie tot vijf jaar. Vraag wanneer de accu's zijn vervangen en controleer dit door te zoeken naar een sticker met datummarkering. De startaccu staat vrijwel altijd in de motorruimte. Controleer ook de huishoudaccu('s). Deze staat in de cabine onder een voorstoel, of in het camperdeel onder een bank.

Achterkant

Is de achterkant van de camper ter hoogte van de uitlaat zwart, dan kan dat een teken van overmatig olieverbruik zijn.

Airbag

Heeft de camper airbags dan is het goed om nadrukkelijk het stuurwielcover en eventueel het dashboard te bekijken, waarin de airbags zijn ondergebracht. Het H-patroon waarover de stuurwielcover en het dashboard scheuren, is vrijwel onzichtbaar. Is er duidelijk een breuklijn te zien, dan is de airbag een keer gebruikt geweest en waarschijnlijk
losgesneden of opgevouwen teruggepropt in het stuurwielhart.

Goed om te weten is, dat een airbag slechts eenmaal te gebruiken is en dat na gebruik de gehele unit vervangen moet worden. Kijk hierbij ook naar de leeftijd van de camper. De levensduur van het veiligheidskussen in o.a. een camper tot 1992 bedraagt gemiddeld tien jaar en dient daarna vervangen te worden. De airbags van modellen uit en na 1992 hebben een levensduur van zo´n 15 jaar volgens opgave van Mercedes-Benz. Zijairbags kunnen zo'n vijftien jaar mee, afhankelijk van het merk.

Air-conditioning

Laat de airco even flink blazen. Airco's zijn heel betrouwbaar, maar ook erg kostbaar. Een servicebeurt voor de airconditioning kan alleen door gespecialiseerde bedrijven (STEK-gecertificeerd) uitgevoerd worden. Een goedfunctionerende airco blaast ijskoude lucht.
Schrik overigens niet van condensdruppels onder de camper ter hoogte van de radiateur (bij cabineairco), nadat de klimaatbeheersing ingeschakeld is. Dit is normaal.
Laat ook de eventueel aanwezige airco van het woongedeelte draaien. Indien deze op 12 als 230 volt kan werken, is het raadzaam beide ook te controleren.

Alarmsysteem

Is de camper voorzien van een alarmsysteem met afstandsbediening, dan zijn er 2 afstandsbedieningen + 2 digitale keys (om het alarm deactiveren middels een contactpunt op het dashboard) aanwezig. Zorg dat deze aanwezig zijn, inclusief het inbouwcertificaat. Dit laatste is belangrijk voor de verzekering.

APK

Hoe staat het met de APK van de camper? De APK geeft aan of de camper volgens de Nederlandse regelgeving op de weg mag verschijnen. Een APK is geldig voor een periode van één jaar. De datum waarop de camper (ouder dan drie jaar) gekeurd moet worden staat op het keuringsbewijs. Let op: de datum mag niet overschreden zijn. De camper mag maximaal twee maanden voor het aflopen van de keuringsgeldigheid ter keuring aangeboden worden. Voor een camper die niet goedgekeurd wordt moeten extra onkosten gemaakt worden om hem weer rijklaar te krijgen.

Banden

Een visuele check van de banden begint bij de zijkant van de band. Hangt de wang naar buiten dan staat de band niet op spanning. Dit is tevens te herkennen aan ongelijkmatige slijtage van het profiel. Er ontstaan drie stroken, waarvan de middels als nieuw is. Is de bandenspanning te hoog dan slijt de band alleen in het midden. Beide zijn fout. Wanneer het profiel aan de buitenkant schaafsporen laat zien op de aangedreven as, dan is er sprake van veel glijwerk in bochten. De eigenaar heeft een heel sportieve rijstijl. Vraag op welke bandenspanning de banden normaal staan instelt.

Campers kunnen soms lang achtereen stil staan (bijv. winterstalling). Dit levert "vierkante" banden op. Vraag of de banden van de camper o.a. tijdens de winterstalling ontlast werden middels uitgedraaide pootjes.

Bedden

Soms kunnen de afmetingen van de bedden aan de krappe kant zijn. Hierbij is 1,90 meter geen uitzondering. En slapen in de breedte van een omgebouwde bus kan soms nog korter zijn. Overtuig je ervan dat iedereen voldoende ruimte (lengte / breedte) heeft om prettig te kunnen slapen.
Controleer ook de bodem onder het matras. In de nieuwere campers is een lattenbodem of nog beter en compleet flexibel systeem gemonteerd. Dit verhoogt het slaapcomfort aanzienlijk.

Boiler

Voor extra comfort is een boiler erg prettig. Hierbij moet gedacht worden aan o.a. wassen van (kleine) kinderen.
Laat de boiler opstarten en controleer aan het einde van het bezoek of de boiler inmiddels warm water produceert.

Boordcomputer

Doorloop alle functies. Het niet goed functioneren kan hoge rekeningen betekenen. Niet alleen in het woongedeelte kan een boordcomputer zitten, tbv watervoorraad etc, maar ook de motor van de camper kan natuurlijk een boordcomputer hebben. Cntroleer ook hiervan alle functies. Mogelijk zijn hieruit o.a. de verbruikcijfers te halen.

Bumper

Veel krassen duiden op aanrijdinkjes en onvoorzichtig rijgedrag. Kijk ook aandachtig en van dichtbij de hoeken van de bmpers. Soms zijn haarscheurtjes nauwelijks zichtbaar, vanwege dat alles terug is gesprongen. Toch kan er enige schade achter de bumper zijn opgelopen. Controleer ook het lakwerk rondom de randen waar de bumper bijna het plaatwerk raakt.

Carrosserie

Kijk langs de carrosserie en let op oneffenheden in de plaatdelen. Plamuur is hierbij eenvoudig op te sporen met behulp van een magneetje. Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn (camperbus of een cabine van een alkoof bijv), en niet van kunststof, polyester of aluminium.

NOTE: heeft het magneet een minder aantrekkingskracht richting het plaatwerk, dan zal daaronder een plamuurlaag bevinden. Vraag bij de verkopende partij door, om de omvang duidelijk te krijgen. Vraag ook naar de rekening om te zien of de
schadehersteller gerenommeerd was.

Chassisnummer

Ieder voertuig is voorzien van een VIN (Voertuig Identificatie Nummer) Hierop staat het chassisnummer. Bekijk het nummer zorgvuldig, dat moet puntgaaf ingeslagen zijn. Beschadiging of veilsporen duiden op het uitwissen van sporen en mogelijk op diefstal. Op het Kentekenbewijs Deel 1 staat de plaats van het chassisnummer vermeldt. Controleer of de auto niet gestolen is, door het VIN nummer (chassisnummer) te vergelijken met de kentekenpapieren.
Je kunt bij het RDW terecht voor informatie hierover. Controleer ook spellingsfouten of wijzigingen op de kentekenpapieren.

Chemisch toilet

Een chemisch toilet kan een losse Porta-Porti zijn, of vast ingebouwd model. Bij de laatste kan de afvaltank middels een luik aan de buitenzijde worden verwijderd en geleegd.
Laat de verkopende partij de werking van de chemisch toilet demonstreren.

Distributieriem

Een essentieel onderdeel van de motor. Deze riem drijft onder andere veel belangrijke pompen aan. Het is moeilijk om na te gaan of hij aan vervanging toe is. Over het algemeen gaat een distributieriem tussen de 80- en 120.000 kilometer mee. Dat is afhankelijk van het merk en type bus. Aan het vervangen van deze riem zijn redelijk hoge kosten verbonden.

Gas

De gasslang mag nooit langer zijn dan 1 meter en moet regelmatig worden vervangen. Om dit te vergemakkelijken staat er vaak een houdbaarheidsdatum op. Na die datum kan de slang poreus worden en gaan lekken. Staat er geen
houdbaarheidsdatum op, dan direct vervangen.
Controleer ook dat de gasfles in een niet afgesloten ruimte staat met goede ventilatie aan de onderzijde naar de buitenlucht.

Gordels

Geef een ruk aan de gordels. De zwarte veiligheidsriemen in een nieuwe camper moeten direct aangrijpen. In een wat ouder model of een klassieker kan het systeem speling hebben. Gordelspanners kunnen slechts éénmaal de klap van de inzittenden opvangen. Mocht het een schadecamper zijn, vraag dat expliciet of de spanners zijn vervangen.

Controleer ook de aanwezigheid van gordels achterin. Voor het bevestigen van kinderzitjes zijn meestal 3-punts gordels
nodig. Let hierbij op dat kinderstoeltjes in de dwarse rijrichting niet deugdelijk zijn geplaatst.
Controleer als laatste of er voldoende gordels zijn voor de gebruikelijk groep passagiers.

Hoofdsteunen, ook achterin

Indien er gereisd wordt met meer dan 2 personen, zijn deugdelijke zitplaatsen in het camperdeel, welke voorzien zijn van hoofdsteunen, wenselijk. Controleer of er voldoende zitplaatsen zijn voorzien van hoofdsteunen. Kijk of de niet gebruikte hoofdsteunen wegneembaar zijn om het zicht te verbeteren voor de medepassagiers.

Instructieboekje

Vraag ook naar het instructieboekje. Deze zijn soms nog wel te verkrijgen bij de dealer, maar lang niet altijd. Omdat een camper vaak diverse verscholen knoppen en kranen kent, is een instructieboekje erg handig. Zit het er niet bij, kan een kopie van een mede-camperaar (met een gelijksoortige camper) uitkomst bieden.

Kentekenbewijs

Controleer zeker bij zelfbouw en Amerikaanse vans, of de camper ook volgens het kentekenbewijs echt een camper is, anders betaal je later geen 1/4 tarief, maar het normale personenautotarief.

Kilometerstand

Digitale en analoge kilometerstanden kunnen zonder veel moeite teruggedraaid worden. Het is zelfs niet strafbaar als het maar niet bedoeld is om de boel te "flessen". Controle van de kilometerstand kan gebeuren bij een Nationale Auto Pas aangesloten autobedrijf.

Kitnaden

Controleer de staat van de kitnaden (buitenzijde van de camper). Zijn deze nog goed, of beginnen ze broos te worden. Doe de inspectie rondom en van dichtbij. Op afstand lijkt het namelijk altijd prima in orde. Vergeet hierbij het dak niet.

Koelkast

Controleer de rubbers van de koelkast. Zijn deze nog goed, of beginnen ze te scheuren en/of broos te worden. Ruik ook in de koelkast. Een sterke lucht kan betekenen dat de koelkast afgesloten is geweest terwijl hij uit stond.

Controleer of de koelkast werkt op alle mogelijke voedingsbronnen (bijvoorbeeld gas, 12 volt en 230 volt). Laat tenslotte de koelkast enige tijd aan staan om de koelelementen te controleren op hun werking.

Lichtmetalen velgen

Stukken van de velgen betekent onzorgvuldig rijgedrag en veel contact met de stoep. De vraag is dan of de banden nog goed gebalanceerd zijn. Dat voel je tijdens een proefrit. Veel trillingen op het stuurwiel geven onder andere aan dat de banden niet als nieuw zijn of slecht gemonteerd. Een vuile, zwarte, velg zegt niet veel. Het zwarte spul is remvoering, die afkomstig is van schijfremmen. Lichtmetalen velgen op de as met trommelremmen geeft nagenoeg geen vuile velgen, aangezien de remstof in de trommel blijft. Let er wel op dat remschoeisel in de velg vreet en daardoor veel onderhoud vergt.

Luifel

Laat de luifel geheel uitdraaien. Kijk of de armen van de luifel niet verwrongen staan. Dit kan erop duiden dat de luifel een ongewenste windvlaag heeft gehad.

Motorvermogen

Heeft de camper voldoende trekkracht? Dit is enkel via een proefrit te bepalen en dan ook nog in beperkte mate. Meeste camperaars vinden de trekkracht tijdens een helling oprijden tegen vallen. Is het motorvermogen voor je gevoel net voldoende op het vlakke land, dan kan dit in de toekomst toch tegen gaan vallen.

Onderhoudsboekje

In het boekje staat of alle onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd, maar ook op welke datum, bij welke kilometerstand en bij welke dealer. Informatie om de juiste kilometerstand en het reguliere onderhoud na te trekken. Autobedrijven maken altijd een klantennummer aan en houden de geschiedenis van de auto bij aan de hand van de werkplaatsbezoeken.

Pedaalrubbers

Met pedalen wordt de bedieningen voor de rem, de koppeling en het gas geven bedoeld. Om te rijden heb je deze altijd nodig. Slijtage van de rubbers houdt in dat er veel gebruik van is gemaakt en dat de kilometerstand hoog moet zijn. Enerzijds duidt een versleten bescherming op het koppelingspedaal op veelvuldig schakelen. Anderzijds geeft een meer versleten gaspedaalrubber aan, dat er lange ritten mee zijn gemaakt. Let hierbij ook op slijtage van de mattenset.

Plafon cabine / camperdeel

Een licht plafon dat geel of donker uitgeslagen is, geeft aan dat er fors gerookt is in de camper. De asbak bevestigt dit zeker ook.

Radiator

Draai de dop van de radiator eraf en kijk naar de vloeistof. Weet zeker dat de motor koud is, anders kan je je door de forse druk op het systeem lelijk verwonden! De kleuren roze en groen duiden op zorgvuldig bijhouden van de vloeistof. Water daarentegen geeft aan dat het reservoir gevuld is om gevuld te zijn.

Rubber slangen

Controleer deze op haarscheurtjes. Kleine scheurtjes worden groot en gaan kosten met zich meebrengen. Kapotte slangen onder de motorkap levert pech of zelfs motorschade op. Vertoont het rubber scheurtjes dan zijn ze binnenkort aan vervanging toe.

Ruiten

Op de meeste voorruiten staat een kleine driehoekje van de fabrikant. Onder het serienummer staat een klein puntje met een getal. Dit geeft het fabricagejaar aan. Bij veel verkochte modellen komt dit getal overeen met het bouwjaar, zoals een ´97-er met een 7 op alle cabine ruiten (niet voor integraals). Heeft één raam bijvoorbeeld een 4 dan kan het beteken dat de ruit is vervangen als gevolg van steenslag (voorruit) of inbraak (zijruit). Hebben bijvoorbeeld de voorruit én de zijruit voor een afwijkend nummer dan kan het zijn dat de auto in die hoek in elkaar heeft gezeten.

Schokdempers

Een echt goede indicatie van versleten schokdempers krijg je als je met de camper gaat rijden, Tijdens het rijden herken je slechte schokdempers aan het deinen na een lange oneffenheid en de stuiterende beweging na een korte oneffenheid. Dit kan soms erg lastig vast te stellen zijn, omdat een camper toch totaal anders reageert dan een doorsnee personenauto.

Sleutels

Fabrikanten leveren bij een nieuwe camper altijd minimaal twee setjes sleutels. Vraag altijd naar de twee setjes sleutels, inclusief de sleutel voor toegangsdeur, buitenkasten, hangslot reservewiel, tankdop en startonderbreker (altijd twee!). Is er één set kwijt of niet bij, laat dit vastleggen op papier. Geef dit ook door bij de verzekering (komt van pas na diefstal) en bij de wederverkoop van de auto. Ga ook na of alle sleutels werken en bij de camper horen. Heeft de camper
een pincodesysteem als startonderbreker, vraag dan hoe de code is aan te passen.

Startonderbreker

Is de camper voorzien van een achteraf ingebouwde SCM-startblokkering met codesleutel dan hoort daar een certificaat bij. Deze moet bij de verkoop overhandigd worden, zodat een kopie aan de verzekeringsmaatschappij kan worden gegeven. Heeft de camper een pincode als startonderbreker, vraag dan hoe de code is te veranderen.

Stuurwiel

Een afgesleten stuurwielrand betekend: veel sturen. Er is dus veel mee gereden. Bedenk of dit gevoelsmatig overeenkomt met de kilometerstand.

Uitlaat

Een donkere brom met hoge tonen betekent een gaatje of gat in de uitlaatpijp tussen het inlaatspruitstuk en de einddemper. Ga na of het gelast kan worden, want een nieuwe uitlaat kan duur zijn. Een heel donkere aanslag in het uitlaateindstuk geeft absoluut geen schone verbranding aan. Ga ook na of er boven de uitlaatmond een zwarte aanslag op de bumper, carrosserie en eventueel achterlichten zit. Dit kan duiden op een bovengemiddeld olieverbruik.

Versnellingspook

Deze verraadt of er veel met de camper is gereden of niet. Is de pookknop fors afgesleten, dan is er veel geschakeld. Dat kan betekenen een hoge kilometerstand of veel binnendoor wegen. Informeer, om hier een beeld van te krijgen, bij de verkopende partij naar zijn/haar/hun manier van reizen met de camper.

Verlichting

Zet de verlichting in alle standen en kijk of de lampjes het doen. Vergeet de rem-, knipper- en gevarenlichten niet. Controleer tevens alle spotjes en/of verlichting welke te vinden zijn in het camperdeel.

Verwarming

Controleer of de kachel aan wil gaan en laat de kachel minimaal 5 minuten branden. Voel of de warmte goed verdeeld wordt. Controleer de thermostaat door deze naar beneden te draaien. De kachel moet dan afslaan.

Vochtplekken

Hoewel een echt vochtmeting niet zelf te verrichten is, kan je middels een visuele controle al een aardige inschatting maken als het fout zit. Controleer daarvoor de gehele camper aan de binnenzijde op vochtplekken. Dit kunnen bijvoorbeeld kringen in het hout of "behang" zijn. Kijk ook in alle bovenkastjes. Gebruik hiervoor een zaklantaarn.

Water

Let op de inhoud van je schoon- en vuilwatertanks in relatie tot het aantal passagiers. 5 Liter water per persoon per dag is heel normaal.

Controleer tevens via het inspectieluik van de schoonwatertank of deze netjes is (geen groene aanslag bijvoorbeeld).
Vraag aan de verkopende partij wat hij/zij heeft gedaan om het schoonwater "fris" te houden. Controleer ook of er nog water in de schoonwatertank staat. Vraag dan wanneer de camper voor het laatst gebruikt is. Dit kan een beeld geven over het algemene onderhoudsbesef.

Wielkasten

Kijk mbv een zaklantaarn in de wielkast of er zand en modder zit. Deze houden vocht vast en leiden tot roest.


Als alle bovenstaande punten zijn doorlopen, is een aardig beeld verkregen van de camper. Hierbij moet opgemerkt worden dat niet alle punten direct aanleiding moeten geven tot onrust. Verder is de vraagprijs van de camper een maatstaf in hoeverre het aantal punten op OK moet wijzen.

Vergeet tenslotte niet een koopcontract met de verkoper af te sluiten en ervoor te zorgen om zijn/haar en jouw verantwoordelijkheden met betrekking tot defecten en andere problemen die aan het licht zouden kunnen komen, binnen een redelijke tijd na aankoop, te specificeren.

Tip: klik op het printertje rechts in de zwarte balk bovenaan deze pagina, om de lijst met aankooptips uit te printen.


zie ook kooptips:
- camper gestolen of niet
- camper iets voor ons?
- groei verkoop mei 2006
- inrichtingseisen
- modellen campers
- nettocatalogusprijs?
- tips bij keuze camper
- vocht en vochtmeting
  

laatste wijziging: juni 2004



PowerSTAT.nl - Real statistics